<— Artists

[English version & Images below]

Alexander Gehring
Messages from the Darkroom

Gegen Ende des 19. und zu Beginn des 20. Jahrhunderts, als sich neue Technologien wie Telefon, Grammophon und Fotografie rasant entwickelten, erlebte auch der Spiritismus seine absolute Hochphase. Spiritistische Séancen mitten in einer vorbehaltlos wissenschaftsgläubigen und technikbegeisterten Zeit? Was zuerst wie ein Widerspruch klingt, wird noch interessanter durch die Beobachtung, dass die scheinbar so getrennten Sphären sich auch noch einen zentralen Begriff teilen: Das Medium.

Die doppelte Bedeutung des Wortes »Medium« bildet den Ausgangspunkt von Alexander Gehrings Arbeit »Messages from the Darkroom«. Welche verborgenen Verbindungslinien gibt es zwischen den technischen Medien, die neue Kommunikationskanäle zwischen Menschen schaffen, und den Trance-Medien, also Personen, die angeblich einen Kommunikationskanal ins Jenseits ermöglichen? Kann das technische Medium Fotografie zum Beweis für die Wahrhaftigkeit paranormaler Phänomene herangezogen werden? Sind Geister und Phantome überhaupt fotografierbar?

Konsequenterweise entschied sich Alexander Gehring bei der Umsetzung dieser Arbeit für die Analogfotografie. Die Dunkelkammer wurde dabei zu seinem persönlichen Séanceraum. Die Botschaften, die ihn dort erreichten, zeigte pavlov’s dog vom 2. März bis 7. April 2012.

Alexander Gehring wurde 1981 in Bielfeld geboren und studierte von 2005 bis 2011 an der Fachhochschule Bielefeld bei Katharina Bosse, Roman Bezjak und Anna Zika und am London College of Communication. »Messages from the Darkroom« ist seine Diplomarbeit. Alexander Gehring lebt und arbeitet in Berlin und Bielefeld.

Ausstellung vom 2. März bis 7. April 2012
Für weiterführende Informationen: alexandergehring.com.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Alexander Gehring
Messages from the Darkroom

Towards the end of the 19th and the beginning of the 20th century, the development of new technologies, such as the telephone, the gramophone as well as photography flourished. Parallel to the technical inventions, the world of spiritualism and paranormal phenomena experienced a boom.

The starting point of Alexander Gehring’s work is the double meaning of the German word „Medium“. A medium can be a psychic, a person who can get in contact with people in the afterlife. The other meaning, of course, is that of the new media, such as photography. The photographic medium – the camera – can create communication channels between living people. One query that lies behind Gehring’s work is if there are hidden correlations between the new technical media and the psychics – between the contact of the psychic to the afterlife and the modern connection between two living people through the means of new technical media.

The question that lies behind Gehring’s work is, if it is at all possible to prove the reality of paranormal phenomena with the technical means of photography? Is it doable to capture ghosts and phantoms with a photographic camera?

Consistent with the photography of the 19th century that he researched for this project, Gehring decided to work with analogue photography. The darkroom hereby became his personal spiritual space. pavlov’s dog was showing the messages he received in this space from the 2nd of March to the 7th of April 2012.

Alexander Gehring (*1981) is from Bielefeld and studied with Katharina Bosse, Roman Bezjak and Anna Zika at the University of Applied Sciences in Bielefeld from 2005-2011 as well as at the London College of Communication. „Messages from the Darkroom“ is his diploma project. Alexander Gehring lives and works in Berlin and Bielefeld.

Exhibition 02.03. – 07.04. 2012
For further information please also visit alexandergehring.com.