Christoph Voy

It’s dirty, it just looks clean

A sentimental Berlin journey

Christoph Voy, Smells like teen spirit; Installation, Fotografie, Objekte, Sound; 2021

Wie keine andere Stadt steht Berlin für eine Grenzen sprengende Vielfalt gesellschaftlichen Lebens. Als treibende Kraft dieser einzigartigen und häufig im Extremen verlaufenden Entwicklung wirkt die Popkultur: Musik, Kunst, Mode. Durch eine Selbstermächtigung ihrer Protagonisten angefeuert, schuf eine Pop Avantgarde etwas, das kein Visionär, kein Marketingstratege allein hätte erdenken, geschweige denn, hätte erschaffen können – die Welt-Hauptstadt der Clubkultur. Pandemiebedingt erleben wir gerade einen Moment des Stillstandes, der uns die Möglichkeit des Innehaltens verschafft. Der richtige Zeitpunkt, den Blick zurückzuwerfen, Resümee zu ziehen und die Einladung Christoph Voys anzunehmen: zur sentimental Journey, durch 30 Jahre des Berliner Nachtlebens.

Erinnern wir uns an die Zeit nach dem Mauerfall, eines Neubeginnes, als die Tagträumer auch die Nacht eroberten. Der mit der Wende neugewonnene Freiraum in Ost -Berlin bildete die Grundlage für eine Partykultur, die keinen Anlass zum Feiern benötigte, der es völlig genügte, das Feiern an sich zu feiern. „Berlin, nun freue dich“ rief der damalige Regierende Bürgermeister Walter Momper Ende 1989. Und Berlin freute sich und feierte ganz feste – bis zu dem Tag, als eine globale Pandemie alles stoppte.

It’s dirty, it just looks clean – Der Titel der Ausstellung bezieht sich auf ein Warnschild der Betreiber des WHITE TRASH an ihre Besucher. Der englische Satz hat sehr viel Berliner Humor, der schon immer auf Widersprüchlichkeit beruht. Zugleich verweist er auch sinnbildhaft auf den Ursprung des Nachtlebens, auf dessen dunkle Seite. Christoph Voy ist Teil dieser Szene und nicht nur dessen stiller Beobachter. Tag und Nacht, hell und dunkel – von diesen Gegensätzen lebt Christoph Voys Fotografie und dies findet seine Entsprechung in der stark kontrastreichen Umsetzung. Voy beschönigt nichts, dramatisiert aber auch nichts – sein Blick ist weder unbeteiligt noch voyeurhaft.
Seine sentimental Journey führt uns auch an Orte, die in vielen Fällen verschwunden sind, wie das RIO, White Trash, Scala und der Magnet Klub, deren Echo nicht zuletzt in der Fotografie weiterlebt und den Mythos Berlin weiter nährt.

Michael Biedowicz

Christoph Voy, *1971 in West-Berlin, arbeitet und lebt als Fotograf in Berlin, Schwerpunkt seiner Arbeit ist die Musik-, Reportage- und Modefotografie. 2001 Studium der Visuelle Kommunikation mit Schwerpunkt Fotografie FHTW Berlin; 2006 Fotoeditor Vice Magazin Deutschland; 2008 Art-Direktor Herrenmagazin; 2010 Fashioneditor SPEX
Ausstellungen ( Auswahl) 2001 „Kuba Sozialmißbrauchsnächte“ RAW Gelände, Berlin; 2002 „Elf leichte Sportverletzungen“ Lange Nacht der Museen, e2 Galerie, Berlin; 2003 „French Rock Sesselperformance“ Neurotian Galerie, Berlin; 2005 „Nothing to say“ Magnet Klub, Berlin; 2008 „Lapdance for free“, Instalation, Pampero Appartment, Berlin; 2012 „My life with the thrill kill cult“ Waschhaus, Potsdam; 2014 „Sexism“ Capsul Vulgaries, Marquee, Berlin; 2014 „White lies Fever“ Galerie Unterholz, Leipzig; 2015 „Nö tears for the creatures of the night“ Musik & Frieden, Berlin; 2017 „i-Pray“ The Haus, Streetart Gruppenausstellung Berlin; i-Pray“ The Haus, Streetart Gruppenausstellung Berlin; 2018 „Kill your Ideals“ Fotos & Sprühdose, Voodoo55, Berlin; – 2018 MONUMENTA, Streetart Gruppenausstellung Leipzig

Ausstellung
28.05.2021, 18:00 – 22:00 h
29.05. und 30.05.2021, 12:00 – 20:00 h

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Christoph Voy

It’s dirty, it just looks clean

A sentimental Berlin journey

Christoph Voy; White Trash, Inkjetpaper on wood, 2021

Like no other city, Berlin stands for a diversity of social life that breaks down boundaries. The driving force behind this unique and often extreme development is pop culture: music, art, fashion. Fueled by a self-empowerment of its protagonists, a pop avant-garde created something that no visionary, no marketing strategist could have conceived alone, let alone created – the world capital of club culture. Due to the pandemic, we are currently experiencing a moment of standstill, which gives us the opportunity to pause. It’s the right time to look back, take stock and accept Christoph Voy’s invitation to take a sentimental journey through 30 years of Berlin nightlife.

Let’s remember the time after the fall of the Wall, a new beginning, when the day dreamers also conquered the night. The newly won free space in East -Berlin with the fall of the Wall formed the basis for a party culture that didn’t need an occasion to celebrate, for which it was quite enough to celebrate the celebration itself. „Berlin, nun freue dich“ (Berlin, rejoice now) shouted the then governing mayor Walter Momper at the end of 1989, and Berlin rejoiced and celebrated quite firmly – until the day when a global pandemic put a stop to everything.

It’s dirty, it just looks clean – The title of the exhibition refers to a warning sign from the operators of WHITE TRASH to their visitors. The English phrase has a lot of Berlin humor, which has always been based on contradiction. At the same time, it also symbolically refers to the origins of nightlife, to its dark side. Christoph Voy is part of this scene and not only its silent observer. Day and night, light and dark – Christoph Voy’s photography lives from these contrasts and this finds its correspondence in the strongly contrast-rich realization. Voy doesn’t gloss over anything, but doesn’t dramatize anything either – his gaze is neither uninvolved nor voyeuristic.
His sentimental journey also takes us to places that in many cases have disappeared, such as the RIO, White Trash, Scala, and the Magnet Klub, whose echoes live on not least in the photography and continue to nourish the myth of Berlin.

Michael Biedowicz

Christoph Voy, *1971 in West-Berlin, works and lives as a photographer in Berlin, focus of his work is music, reportage and fashion photography. 2001 studies of visual communication with focus on photography, FHTW Berlin; 2006 photo editor Vice Magazin Deutschland; 2008 art director Herrenmagazin; 2010 fashion editor SPEX
Exhibitions ( selection) 2001 „Cuba social abuse nights“ RAW grounds, Berlin; 2002 „Eleven light sports injuries“ Long night of museums, e2 Gallery, Berlin; 2003 „French Rock armchair performance“ Neurotian Gallery, Berlin; 2005 „Nothing to say“ Magnet Klub, Berlin; 2008 „Lapdance for free“, Instalation, Pampero Appartment, Berlin; 2012 „My life with the thrill kill cult“ Waschhaus, Potsdam; 2014 „Sexism“ Capsul Vulgaries, Marquee, Berlin; 2014 „White lies Fever“ Galerie Unterholz, Leipzig; 2015 „Nö tears for the creatures of the night“ Musik & Frieden, Berlin; 2017 „i-Pray“ The Haus, streetart group exhibition Berlin; 2018 „Kill your Ideals“ photos & spray can, Voodoo55, Berlin; – 2018 MONUMENTA, streetart group exhibition Leipzig.

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