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CONOR CLARKE | BEATRIX REINHARDT

HIMMEL & ERDE

Conor Clarke, Berlin-Rummelsburg, 2012, C-print, 96 x 120 cm,
Edition of 3

In der Ausstellung „Himmel und Erde“ präsentiert pavlov’s dog die Arbeiten zweier Künstlerinnen, die die Objektive ihrer Kameras in diametral entgegengesetzte Richtungen halten. Beatrix Reinhardt schaut nach unten, zur Erde, nimmt auf den ersten Blick unscheinbare Gräser ins Visier, während Conor Clarke den Blick nach oben richtet, entlang an industriellen Schornsteinen, aus denen Rauch in den Himmel hinauf quillt.

Die Gräser, die Beatrix Reinhardt fotografiert hat, wachsen allesamt auf ehemaligen Schlachtfeldern in der südafrikanischen Region KwaZulu-Natal. Im 19. Jahrhundert fanden hier ungezählte Schlachten statt, ein geschichtliches Drama nach dem andern ging über diese Landschaft hinweg, die Geschichte Südafrikas wurde entscheidend geprägt durch die blutigen Auseinandersetzungen auf diesen Feldern. Nichts davon ist freilich den Gräsern anzusehen, die heute auf dieser ehemals blutgetränkten Erde wachsen. Es ist buchstäblich Gras über diese Schlachten und Kriege gewachsen. Indem Beatrix Reinhardt dieses Gras ins Zentrum ihrer Bilder rückt, hinterfragt sie auch die generelle Möglichkeit oder Unmöglichkeit, mit den Mitteln der Fotografie einen Ort mitsamt seiner Geschichte zu dokumentieren.

Komplementär hierzu widmen sich die Fotografien von Conor Clarke einem Motiv, das ebenfalls eng an das 19. Jahrhundert geknüpft ist und wie kein zweites ikonisch für die industrielle Revolution und den Siegeszug des Kapitalismus steht: Dem rauchenden Schornstein. Dabei bricht sie mit der traditionellen Bildersprache, die den Schornstein aus mittlerer Distanz im Kontext der ihn umgebenden industriellen Anlagen zeigt, löst ihn aus dieser Umgebung heraus und rückt allein die Spitze des Schornsteins mit dem ihm entsteigenden Qualm symmetrisch ins Bild. Die so komponierten Bilder, mit der faszinierenden Formenvielfalt des im Bild eingefrorenen Dampfs, rufen ein seltsam ambivalentes Gefühl hervor, oszillierend zwischen Schönheit und Hässlichkeit, und die Assoziationen, die sich daran knüpfen lassen, reichen vom Verhältnis von Mensch und Natur, kapitalistischer Massenproduktion und Geschichte der Arbeiterklasse, bis hin zu Klimawandel und Energiewende.

Beide der sich in dieser Ausstellung wechselseitig beleuchtenden Arbeiten sind so, auf je eigene Weise, auch Meditationen über Zeit und Raum, Geschichte und Gegenwart, sowie über die Möglichkeiten und Grenzen der Fotografie als solcher.

Andreas Wolf

Beatrix Reinhardt (*1972) studierte zunächst Neue Deutsche Literatur an der Freien Universität Berlin und der New School for Social Research in New York, die sie mit einem M.A. in Media Studies abschloss. An der New School fing sie auch an, Photographie zu studieren und hat inzwischen auch einen Master in Bildender Kunst. Reinhardt lebt, arbeitetet und lehrt weltweit, z.Z. an der City University of New York/CUNY als Associate Professor.
Reinhardts Arbeiten wurden international ausgestellt und publiziert: Darunter Die Zeit (Germany), Contact Sheet (USA), Prefix Photo (Canada), Flash Forward 2007 Book (Magenta Foundation), the photoMagazine (Germany) und andere. Ihre Arbeit ist in verschiedenen Unternehmens- sowie Museums.- , Universitäts- und Privatsammlungen vertreten, wie etwa der New York City Public Library, dem California Museum of Photography, dem Center of Photography at Woodstock, Light Work collection, Old Parliament House in Canberra/Australia und der Rural Documentary Collection in Illinois.

Conor Clarke (*1982 Auckland, Neuseeland) lebt und arbeitet seit 2009 in Berlin. Sie hat einen Abschluss in Bildender Kunst von der University of Auckland. Das Hauptinteresse ihrer künstlerischen Praxis liegt vor allem in der Kultur des Sammelns und der Repräsentation von Landschaft. Seit 2004 wurden ihre Arbeiten in Australien, Deutschland, Neuseeland und der Türkei ausgestellt. Die Arbeit in der Ausstellung stammt aus ihrer Serie „In Pursuit of the Object, at a Proper Distance“.

Ausstellung: 16. Januar bis 14. Februar 2015

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CONOR CLARKE | BEATRIX REINHARDT

HIMMEL & ERDE

Beatrix Reinhardt, Untitled (from the series „Battlefields of KwaZulu-Natal”) Archival inkjet print, Edition of 3

In the exhibition Himmel und Erde (Sky and Earth) pavlov’s dog presents the work of two photographic artists who point their cameras in diametrically opposed directions. Beatrix Reinhardt looks downwards, towards the soil and photographs seemingly nondescript grasses, whereas Conor Clarke looks upwards alongside the industrial chimneys, which are constantly emitting smoke towards the sky.

The grass in Beatrix Reinhardt’s photographs is growing on former battlefields in the region of KwaZulu-Natal in South Africa. In the 19th century this region was the site of numerous battles with the landscape being a silent witness of one historical drama after the other. The history of South Africa was unchangeably shaped by the bloody disputes on those fields. However, there are no visible traces on the grass today that grows on this soil, which was once blood soaked.
The past with its’ battles and wars has literally been overgrown by the grass. By making the grass the focus of her imagery Beatrix Reinhardt also questions the possibility or impossibility to document a place with its’ history through the means of photography.

Complementary to Beatrix Reinhardt’s works, the photographs of Conor Clarke focus on one motif that is also closely linked to the 19th century as it is iconic for the era of the industrial revolution as well as the rise and success of capitalism: The smoking chimney.
However, the artist hereby breaks with the traditional imagery that would show the chimney from mid-distance in the midst of other surrounding chimneys and their surrounding industrial plants. Instead, she separates the chimney from its’ environment and symmetrically puts its’ top and the emitting fumes alone in the centre of the image.

The composed images offer a fascinating variety of forms and shapes within the smoke and create an ambivalent feeling in the viewer that oscillates between beauty and ugliness. The associations vary from the relationship between men and nature, between capitalist mass productions and the history of the working class and eventually between climate change and energy transition.

Both of the works in this exhibition mutually illuminate each other and are both a contemplation of time and space, history and present as well as of the possibilities and boundaries of photography as such.

Andreas Wolf

Beatrix Reinhardt (*1972) grew up in Jena, Germany. She studied New German Literature at the Freie Universität Berlin and at the New School for Social Research in New York from which she graduated with M.A. in Media Studies. Since the completion of a Master of Fine Arts degree, Reinhardt has been living, working and teaching in different parts of the world. She has been invited as artist-in-residence to universities and galleries in Finland, India, Australia, China and the US, amongst others. Presently she resides in NYC and is an associate professor at the City University of New York/CUNY.
Reinhardt’s work has been exhibited internationally and was featured in a variety of publications including Die Zeit (Germany), Contact Sheet (USA), Prefix Photo (Canada), Flash Forward 2007 Book (Magenta Foundation), the photoMagazine (Germany) among others. Her work is included in a number of corporate, museum, private and university collections across the United States and abroad including the New York City Public Library, California Museum of Photography, Center of Photography at Woodstock, Light Work collection, Old Parliament House in Canberra/Australia and Rural Documentary Collection in Illinois.

Conor Clarke (*1982 Auckland, New Zealand) is a photographic artist, based in Berlin since 2009. Graduated with a Bachelor of Fine Arts, University of Auckland, 2005. Current interests include the culture of collecting, landscape representation, the post-industrial picturesque, the Sublime, local tourism and experience. Since 2004 she has exhibited her work in Australia, Germany, New Zealand and Turkey. The work in the exhibition is taken from the series „In Pursuit of the Object, at a Proper Distance“.

Exhibition from the 6th to the 13th of January